کد مطلب:313962 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:182

تاریخچه ی توسعه ی بنای درگاه
كار توسعه ی درگاه پس از زمان نواب سعادت علی خان نیز ادامه یافت و نوه ی ایشان پسر ارشد نواب ركن الدوله، نواب امیرالدوله، در صحن درگاه حوض را تعمیر كرد. كه تاریخ آن را سلطان خان (كه اسد) تخلص داشت به این شكل تنظیم كرده است:



چشمه فیض چون نواب امیرالدوله

كرد تعمیر پی نذر امام دو سرا



حوض نایاب به درگاه جناب عباس علیه السلام

گشت مشهور جهان همت آن بحر سخا



(اسد) از بر نمایش به طهارت تاریخ

تتمیم كرد رقم ثانی كوثر بادا



پس از زمان نواب سعادت علی خان پسرش غازی الدین حیدر به مرتبت سلطنت نشست وی مرتبا به درگاه می رفت و به تزئین و آرایش آن بنا علاقه ی بسیار نشان می داد.

حیدر، جلوی خانه را تعمیر كرد و ساعت خورشید را ساخت و درب مخصوص درگاه را با نقره مزین ساخت.

همچنین ملكه زمانی بیگم (همسر نصیرالدین حیدر) همواره اولین شب جمعه ی ماه



[ صفحه 305]



قمری مشرف به درگاه برای زیارت می شد و در درگاه به همین نام سفره ای مفصل برای عموم مهیا بود كه خرج آن در آن زمان بالغ بر ده هزار روپیه ی هندی می شد.

بانوی مزبور، یك آشپزخانه هم در زمین درگاه درست كرد كه در زمین درگاه آثار آن اكنون باقی نیست، ولی در جای آن یك مسجد نبوت ساخته شده است كه تاكنون در آن نماز جماعت اقامه می شود.

نبرد استقلال هند یا شورش سپاهیان سال 1857 م (كه انگلیسی ها آن را جنگ غدر می نامند) این درگاه نیز از دستبرد غاصبانه ی انگلیسی ها محفوظ نماند. انگلیسی های جنایتكار با نوادرات پیش بهادیگر تاج (دستار شاهی) و شمشیر نواب واجدعلی شاه را، غاصبانه، بردند و این درگاه را هم از جمله غارت كردند.

ولی پس از زمان زندگی نواب واجدعلی شاه در دوران شورش سپاهیان، تفصیل آن معلوم نیست مولانا آغامهدی در كتاب خود تاریخ لكنهو می نویسد: درگاه در سال 1857 م مركز تانكها قرار گرفته، قتل و غارت بسیار در آنجا رخ داد، اشیای گران قیمت به دست انگلیسی ها گم شد «علم خاص» كه موجب بنای درگاه بوده و وزنش 13 كیلو بود، مفقود گشت. شرف الدوله محمدابراهیم خان و مفتاح الدوله در این زمینه خیلی سعی و تلاش كردند ولی نتیجه ی مثبتی نگرفتند و هیچ نشانی از (علم مبارك) نیافتند.